نشست های مشورتي برای رهيافت مشکل پناهجويان افغان در هالند
مشعل مشعل

روز چهارشنبه هفته پيش شماری از فعالان کميسيون تدارک مظاهرات يا حامي منافع حقوق پامال شده پناهجويان افغان شامل آرتيکل 1- اف و  کميته دفاع از حقوق پناه جويان تحت ماده 1 – اف ملاقات دوستانه يي با مسوولان جنرال قنسلي افغانستان در هالند داشتند.

گزارشگرمشعل مي افزايد که آقای ولي زاده معاون قنسلي افغانستان در کشورهالند پس از خوش آمديد گفتن،با سخنان کوتاه پيرامون موقف سختگيرانه جنرال قنسلي در قبال سياست های نادرست و ذهني گرانه اداره آی.ان.دی ،به خاطر دفاع از هم ميهنان پناهجوی ما در هالند روشني انداخته و کارهای مثمری را که در دفاع از حقوق حقه پناهجويان شامل آرتيکل 1-اف انجام يافته است برشمرد.او يکبار ديگر بر پاليسي مهاجرستيزانه و برخورد غيرواقعبينانه اداره مهاجرت و اعطای شهروندی هالند که در مغايرت صريح با کنوانسيون 1951ژنيو و ساير فيصله های سازمان ملل در مورد مهاجران انجام مي يابد،انگشت انتقاد گذاشت.

به گفته آقای ولي زاده برمبنای همين استواری مقامات قنسلي،جانب هالند در بسا موارد با پيشنهادهای قنسلي سازگار شده و قرار است فردا نيز با هيأت با صلاحيت و مسوولين آی.ان .دی ملاقات صورت پذيرد.

با آنکه قنسلگری سه گزينه لازم را به آنها پيشکش خواهد کرد که عبارتند از:

-         بازنگری گزارش فبروری سال 2000 وزارت خارجه و تهيه گزارش جديد از سوی آنها از طريق نماينده گي سياسي شان در کابل و بررسي مجدد و حقوقي دوسيه های پناهجويان به دور از برخورد سياسي.

-         تمکين به فيصله دادستان نظامي هالند و دادگاه امنيت ملي افغانستان مبني بر بيگناهي افراد شامل آرتيکل 1- اف ،رفع مسوؤليت و بازگشتاندن پناهجويان و خانواده های شان به روال عادی زنده گي و اعاده امتياز پناهنده گي.

-         آزادی همه پناهنده گان زنداني،خودداری از بازگشت اجباری و تحميلي به افغانستان و در نهايت واگذاری دوسيه های همچو افراد به کميساريای عالي امور پناهنده گان سازمان ملل.تا از سوی آنها همچو افراد به کشور سوم به شکل رسمي اعزام گردند.بدون شک تا آن دم همچو افراد برمبنای مقررات آن اداره مورد حمايه کامل مادی و معنوی آنها قرار گيرند.

 

مقامهای قنسلگری به ادامه افزودند:با آنهم شما را دعوت نموديم تا ببينيم که چه راهکارهای ديگر را مطرح مي سازيد تا به مقامات هالندی پيشکش نماييم.

سپس آقای ابراهيم سهارعضو کميسيون تدارک رشته سخن را بدست گرفته از نام همه پناهجويان شامل آرتيکل 1- اف ازکمک های همه جانبه وهميشه گي مقامات جنرال قنسلي افغانستان در لاهه ابراز سپاس و امتنان نمود.

پس از آن آقای بصيرهاشمي يکي ديگر از فعالان اين پروسه سخنان چند توأم با پيشنهاداتي ارائه داشت.

بعداً دوشيزه توبا رييس کميته دفاع از حقوق پناه جويان تحت ماده 1 – اف ضمن سپاس و قدرداني از نام همه همکاران و خانواده های پناهجويان شامل آرتيکل 1- اف،از توجه و مواظبت دايمي مقامات قنسلي نکات نظر خود را ابراز داشت.

در همين هنگام آقای سلطان محمدبنياد جنرال قنسل افغاني در هالند به جمع اشتراک کننده گان نشست پيوسته،در پهلوی ساير مسايل مورد علاقه از سفر بانو قدريه يزدان پرست نماينده منتخب و رييس کميسيون حقوق بشرپارلمان افغانستان به هالند و ملاقات او با خانم فيربتGerdi A.Verbeet  رييس پارلمان کشورشاهي هالند خبر داد.به گفته آقای بنياد مقامات قنسلي تمام مشکلات پناهجويان شامل آرتيکل 1-اف را به خانم يزدان پرست ابراز داشته و از وی تقاضا نمودند تا در ملاقات اين مشکل را که بدون شک به يک فاجعه انساني برای هزاران هم ميهن پناهجوی ما در هالند مبدل گرديده است،مطرح نموده و توجه اعضای پارلمان و اداره مهاجرت و اعطای تابعيت هالند را در زمينه مطالبه نمايد،قابل ياد آوری است که يکروز پيش معلومات وآگاهي های لازم به بانو يزدان پرست از جانب آقای حفيظ الله حازم رييس اتحاديهء انجمنهای افغانها در هالند نيز تفويض وبدسترس قرار داده شده بود، که خوشبختانه يکي از مسايل اساسي آن ملاقات را همين موضوعات در برداشت.

اشتراک کننده گان نشست در قنسلگری يکبار ديگر توجه مقامات صالحه افغانستان،بويژه وزارت های امورخارجه و امورمهاجرين و عودت کننده گان را در برون رفت از اين مشکل انساني مطالبه نمودند.آنها عدم توجه مقامات مربوط در داخل کشور را به اين معضله، بزرگترين چالش در چگونه گي دفاع ازحقوق شهروندان کشورما در خارج از سوی آنها پنداشته و آرزومند مداخله سريع آنها به خاطر پايان بخشيدن خودسری مقامات آی.ان.دی که در مغايرت با پروتوکول سه جانبه (افغانستان،سازمان ملل متحد و هالند)انجام مي پذيرد،گرديدند.

آقای بنياد که در اين تازه گي ها دوره ماموريتش در هالند به پايان رسيده است،وعده سپرد که نه تنها قنسلگری،بلکه وی در بازگشت به افغانستان از هيچ نوع همکاری در مورد دريغ نورزيده و توجه مقامات مسوول را در زمينه جلب خواهد کرد.

گفتني است که در اين نشست آقای يان مورمن  Jan Moermanکارشناس امور پناهنده گي و وابسته رسمي قنسلگری نيز اشتراک ورزيده و پيرامون موارد مطروحه رايزني نمود.

ملاقات در فضای تفاهم کامل و همخواني نظريات هر دو جانب و به اميد رفع هرچه عاجل بُن بست مسأله پناهجويان شامل آرتيکل1 –اف پايان يافت.

اين نشست که به ابتکار و دعوت مقامات قنسلي افغانستان بر پا گرديده بود،نمايانگر تلاش های خسته گي ناپذير مقامات قنسلي افغانستان در راستای کمک و دفاع از حقوق پناه جويان افغان در کل و بويژه پناه جويان شامل آرتيکل 1-اف مي باشد.

 

سپاس گزاری از همبسته گي انساندوستانه هالندی ها در دفاع از پناهجويان افغان

 

برمبنای يک گزارش ديگر روز شنبه 26 جنوری سال روان گردهمايي با شکوه از سوی کميته دفاع از حقوق پناه جويان تحت ماده 1 – اف به خاطر تقدير از همکاری بيدريغ شهروندان هالندی از پناهجويان افغان در شهر امستردام راه اندازی گرديده بود.

در اين محفل که به بهانه بزرگداشت از سال نو عيسايي برپا شده بود، شماری از وکلای مدافع، مدافعان حقوق پناهجويان، حقوق بشر،نماينده گان سازمانهای مختلف ،فعالان اجتماعي،افراد و اشخاص غيروابسته و شماری از پناهجويان شامل آرتيکل 1- اف اشتراک ورزيده بودند.

محفل با سخنان دوشيزه توبا سهار رييس کميته دفاع از حقوق پناه جويان تحت ماده 1 – اف شروع گرديده،وی ضمن خوش آمديد در بخشي از سخنانش چنين گفت :(( کميته ما از تمام امکانات لازم و دست داشته به خاطر جلب توجه شهروندان هالندی و سازمان های مختلف مدافع حقوق بشر و مهاجران، همکاری  و همصدايي آنها با خانواده های پناهجوياني که زير فشار شديد مقامات آی.ان.دی مجبور به بازگشت اجباری مي گردند،استفاده کرده و در تلاش است تا جامعه هالند را از تراژيدی هم ميهنان ما آگاه سازد.زيرا همه ميدانيم که سال 2008 يک سال سياه برای آنعده پناهجويان افغان بود که بنابر خصومت عناصر پليد و عقده مند که در خدمت سازمانهای جاسوسي و باندهای خرابکار و تبهکار تروريستي قرارداشته در ضديت با جمهوری افغانستان  پرداخته بودند،قرباني توطئه گرديده و پرونده های پناهنده گي آنها بسته گرديده است .در اين سال شوم دهها پناهجوی افغان به زور و فشار وادار به جدايي از خانواده های شان گرديده و به افغانستان بازگرداننده شده اند.دشنه های چرکين آی.ان.دی با نفرت،بدبيني و عقده مندی نه تنها قلب صدها کودک،زن و مرد هموطن ما را خونچکان نموده است،بلکه دهها و صدها شهروند هالندی مدافع حق انسان و انسانيت را نيز ملتهم و متأثرساخته است.

از همينرو ما تلاش خواهيم کرد تا دفاع از حقوق حقه پناهجويان افغان شامل آرتيکل 1- اف را که قرباني دسايس پنهان و آشکار استخبارات پاکستان،اجيران مزور و مزدور در تباني با مهاجر ستيزان هالندی که سياست خصمانه شان برهمگان هويدا است،به دستور کار همه شهروندان عدالتخواه هالندی برگشتانده و سال نو را به سال دفاع آنان مبدل خواهيم ساخت. خوشبختانه در اين امر شريفانه ما تنها نيستيم.صدها و هزاران انسان آگاه و مدافع واقعي حقوق پناهجويان هالندی با ما است.ما در اين مبارزه دشوار به کمک شما دوستان گرامي به پيروزی نهايي دست خواهيم يافت.قانونيت و عدالت را جاگزين بي قانوني و بي عدالتي خواهيم ساخت.))

سپس آقای اندرياس وهل  Andreas Wöhle اسقف کليسای مارتين لوترکينگ و يکي از ميزبانان سخن گفته ضمن خوش آمديد،وعده هرنوع همکاری در راه دفاع از حق و عدالت را به پناهجويان افغان که قرباني سياست های غلط آی.ان.دی گرديده اند،ابراز نمود.

پس از آن يکي از خانم ها که شوهرش به زور و فشار وادار به ترک هالند و جدا شدن از اعضای خانواده اش گرديده است،پيرامون رنج جانکاهي که دامنگير او و کودکانش گرديده است،سخن گفت.

همچنان خانم لينک ده براوون Lineke de Bruin که خود شاهد بازداشت و اخراج اجباری آقای حسيني بود،سخن گفته و از قساوت قلب کارمندان آی.ان.دی پرده برداشت.

سپس مهمانان به صرف غذا دعوت گرديده و همچنان کنسرتي توسط آقای عفران اجرا گرديد.


February 2nd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها